1.8.06

Jac Smeets


... mijn vriend gedurende vele jaren. Deze foto is in 1979 gemaakt. Hij was toen eigenaar van het cafetaria "Chez Jacques" in Heel. Ik kende Jac al vanaf 1954. Hij woonde op de Walk. Hun huis was een gedeelte van Elshof, een Limburgse boerderij, die nog altijd aan de weg naar Roggel ligt. We gingen beugelen bij cafe Simons (dat heet nu Toedem), samen de jongens van Elshof, die uit Zuid-Limburg kwamen. Eentje heette Sjier, naam in het zuiden voor Gerard. Als je Gerard op zijn Frans uitspreekt, is dat Sjieraar. Op zondag gingen we voetballen op het voetbalveld bij Gieene Driek. Bij dat veld lagen 2 noodwoningen en daarin woonden die van de Bengel. Ties van de Bengel kon fantastisch voetballen. Jac en ik zijn bevriend gebleven tot in het begin van de 80-er jaren. In die tijd waren we veel bij Feijenoord te vinden achter de flipperkast. We waren lid van de biljartclub in Nunhem en iedere dinsdagavond was onze biljartavond. Het werd vaak erg laat, vooral omdat Jac na het biljarten nog wel even naar Moulin Rouge in Roermond wou. Ik moest natuurlijk mee, hij had de auto, zei ik tegen Hennie. Dus om het kort te maken; onze wegen hebben zich gescheiden. Jac schijnt nu ergens in de Belgische Kempen te wonen.