4.8.06

H. Hartschool 2002


In het Hoofdmenu staat een slideshow over mijn H. Hartschool. Niet dat daar nu veel interesse voor zal zijn. Misschien wordt het historisch interessant. Je vindt hem ook in de site van Piet van Toon onder Linken.In de 90-er jaren wilde het bestuur de 2 Neerse scholen fuseren. Het streven was toen de H. Hartschool te behouden. De gemeente zag die plannen niet zitten en in 2002 hield de H. Hart op te bestaan. Alle zaken die dreigen te verdwijnen, fotografeer ik. Mijn huis in Neer, de kamer van mijn moeder in het bejaardenhuis, alles staat op een externe harde schijf. Ook de school. Eind schooljaar 2001-2002 gingen alle groepen op schoolreis. De hele school was leeg. Ik heb die morgen 100-den foto's gemaakt van de onnozelste dingen, zoals de koffiepot, die je in mijn blog tegenkomt. In de slideshow heb ik de randen van de foto's wazig gemaakt, dat geeft iets van verdwijnen uit je herinnering weer. Ook komt er steeds weer, als overgang, een afbeelding van school met het H. Hartbeeld en een schoolbel. Die bel was van 1932 en heeft tot het einde van de H. Hartschool dienst gedaan. Toen verdween ze plotseling. Ik heb wel de koffiepot maar niet de bel! Sommigen denken dat misschien, omdat ik de meeste binding met dat gebouw heb gehad, van 1964 tot 2002. Regelmatig kijk ik naar mijn oude school.
In 2002 bracht de school een afscheidsboek uit. Ik mocht de omslag ontwerpen. Je ziet dit ontwerp steeds in slideshow -H. Hartschool 2002- terugkeren.

De slideshow eindigt met, zoals ik vaak op gebeurtenissen die niet te veranderen zijn, reageer: Det waas 't!